PERFORMA PENERANGAN INTERIOR RUANG KELAS POLITEKNIK NEGERI JAKARTA MENUJU STANDAR INTERNASIONAL (Studi Kasus Ruang Kelas Jurusan Teknik Sipil Politeknik Negeri Jakarta)

Authors

  • DYAH NURWIDYANINGRUM Civil Department
  • WAHYUNI SUSILOWATI Civil Department

DOI:

https://doi.org/10.32722/pt.v13i1.611

Abstract

ABSTRACT This study aims to determine the quality of classroom lighting civil engineering department california state jakarta based activities outlined in the new curriculum in 2011. To achieve these objectives, the research method used was a qualitative research approach to lighting design (simulation design). In the classroom lighting design, dig notch field work (task lighting) faculty and students is important. The data analysis technique by describing the image and the lighting of the existing classrooms. Image descriptions created with pro relux program and help support programs autocad and sketch up. Light measurements performed with tools lux meter. Juxtaposed with the description of the lighting standard classroom of iesna. From the analysis result in the target outcome of this research is the design proposal classroom illumination internationalstandard. Keywords: task lighting, relux pro, lux meter, iesna, simulation design ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kualitas pencahayaan ruang kelas jurusan teknik sipil politeknik negeri jakarta berdasarkan kegiatan yang digariskan dalam kurikulum pendidikan terbaru tahun 2011. Untuk mencapai tujuan tersebut, metode penelitian yang digunakan adalah penelitian kualitatif dengan pendekatan desain pencahayaan (simulation design). Dalam desain pencahayaan ruang kelas, menggali kedudukan bidang kerja (task lighting) dosen dan mahasiswa menjadi penting. Teknik analisis data dengan cara mendeskripsikan gambaran ruang kelas dan pencahayaan eksisting. Gambar deskripsi dibuat dengan program relux pro dan bantuan program pendukung autocad dan sketch up. Pengukuran cahaya dilakukan dengan alat bantu lux meter. Hasil deskripsi disandingkan dengan standar pencahayaan ruang kelas dari iesna. Dari analisis menghasilkan target luaran dari penelitian ini yaitu usulan desain iluminasi ruang kelas berstandar internasional. Kata kunci: task lighting, relux pro, lux meter, iesna, simulation design

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2014-09-24

How to Cite

NURWIDYANINGRUM, D., & SUSILOWATI, W. (2014). PERFORMA PENERANGAN INTERIOR RUANG KELAS POLITEKNIK NEGERI JAKARTA MENUJU STANDAR INTERNASIONAL (Studi Kasus Ruang Kelas Jurusan Teknik Sipil Politeknik Negeri Jakarta). Jurnal Poli-Teknologi, 13(1). https://doi.org/10.32722/pt.v13i1.611

Issue

Section

Articles