STUDI KASUS KERUSAKAN JEMBATAN DAN PENGARUNYA TERHADAP SISA UMUR JEMBATAN

Authors

  • Andi Indianto Jurusan Teknik Sipil Politeknik Negeri Jakarta Kampus UI Depok 16424

DOI:

https://doi.org/10.32722/pt.v15i1.784

Abstract

ABSTRACT This paper presents the results of research case studies of bridge damage and influence on the remaining life of the bridge. This research takes the case of the highway bridge between Kebon Jeruk – Penjaringan west of Jakarta. The purpose of this activity is to get an idea of the residual life of the bridge that is related to the presence of defects in the structure of the bridge. To determine the actual condition of the bridge, performed data collection by measuring the compressive strength of concrete, crack depth, crack width, thick concrete cover, reinforcement diameter, reinforcement spacing, deflection due to load and run. From these data made feasibility and serviceability analysis to determine the value of the bridge.condition. Furthermore value condition used to predict the residual life of the bridge. The results of the residual life analysis showed that highway bridge on 1 segment , who suffered damage to the value of the condition 2.67, residual life if the damage continue only 1.07 years, and if the damage does not continue, the remaining life of 11.67 years. For segment 3 which suffered minor damage with the value of condition 2, residual life if the damage continues only 2,125 years, and if the damage does not continue the residual life of 18.89 years. Keywords: bridge, Pile Slab, Value condition, feasibility, serviceability, remaining life. ABSTRAK Makalah ini memaparkan hasil penelitian studi kasus kerusakan jembatan dan pengaruhnya terhadap sisa umur jembatan. Penelitian ini mengambil kasus pada jembatan jalan tol ruas Kebon Jeruk- Penjaringan Jakarta barat. Tujuan dari kegiatan ini untuk mendapatkan gambaran sisa umur jembatan yang kaitannya dengan adanya kerusakan pada struktur jembatan. Untuk mengetahui kondisi actual jembatan di dilapangan, dilakukan pengumpulan data dengan pengukuran kuat tekan beton, kedalaman retak, lebar retak, tebal selimut beton, diameter tulangan, jarak tulangan, dan lendutan akibat beban berjalan. Dari data tersebut dibuat analisa kelayakan dan kelayanan untuk menentukan nilai kondisi jembatan. Yang selanjutnya nilai kondisi digunakan untuk memprediksi umur sisa jembatan. Hasil analisa sisa umur menujukkan bahwa jembatan jalan tol pada ruas 1, yang mengalami kerusakan dengan nilai kondisi 2,67, sisa umur jika kerusakan berlanjut hanya 1,07 tahun, dan jika kerusakan tidak berlanjut, umur sisanya 11,67 tahun. Untuk ruas 3 yang mengalami rusak ringan dengan nilai kondisi 2, umur sisa jika kerusakan berlanjut hanya 2,125 tahun, dan jika kerusakan tidak berlanjut umur sisanya 18,89 tahun. Kata Kunci: Jembatan, Pile Slab, Nilai kondisi,Kelayakan, Kelayanan , Sisa umur.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2016-04-15

How to Cite

Indianto, A. (2016). STUDI KASUS KERUSAKAN JEMBATAN DAN PENGARUNYA TERHADAP SISA UMUR JEMBATAN. Jurnal Poli-Teknologi, 15(1). https://doi.org/10.32722/pt.v15i1.784

Issue

Section

Articles