Unsur 5W+1H Dalam Caption Konten Instagram Surveyor.Id

Authors

  • Vatmaya Mutiara Program Studi Penerbitan, Teknik Grafika dan Penerbitan, Politeknik Negeri Jakarta (PNJ)
  • Ade Haryani Program Studi Penerbitan, Teknik Grafika dan Penerbitan, Politeknik Negeri Jakarta (PNJ)

DOI:

https://doi.org/10.32722/jjm.v2i2.7158

Keywords:

5W+1H, caption content , Instagram

Abstract

Content creation trough social media belonged to certain institution has been prevalent for the last several years. This study aims to analyze the application of the 5W1H framework (Who, What, When, Where, Why, How) in Instagram captions of surveyor.id during the period of March 24 to May 23, 2024. By implementing a descriptive method and content analysis, this research examined the 13 most popular Instagram posts. The findings revealed that a majority of the content successfully incorporated the 5W1H elements, particularly what and who. However, the utilization of where and when elements could be further enhanced. Consistent application of the 5W1H framework can facilitate audience comprehension. In conclusion, this research underscores the significance of adhering to the 5W1H framework in crafting effective Instagram content. Companies should prioritize consistency in
the implementation of all 5W1H elements, especially for informative content, to provide a clearer understanding for the audience.

Keywords: caption content, Instagram, 5W+1H

References

Abid Prayoga Hutomo, A. K. (2024). Ragam Praktik Public Relations Dan Riset Virtual. Nas Media Pustaka.

Atmoko, d. (2012). Instagram Handbook Tips Fotografi Ponsel. Jakarta: Media Kita.

Cangara, H. (2016). Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Dennis, F. G. (2008). Bekerja Sebagai News Presenter. Jakarta: PT. Gelora Aksara Pratama.

Dessy Kushardiyanti, M. N. (2023). Praktik & Strategi Manajemen Industri Media Massa (Studi Lapangan Manajemen Industri Media Massa Lokal Wilayah Cirebon). CV Jejak (Jejak Publisher).

Foust, J. C. (2011). Online Journalism: Principles and Practices of News for the Web, 3rd ed. Scottsdale, Ariz: Holcomb Hathaway.

Hamidah, I. N. (2021). ANALISIS STRATEGI PENERAPAN PRINSIP JURNALISME ONLINE IDN TIMES SEBAGAI MEDIA DALAM MENYAJIKAN INFORMASI BERITA UNTUK PEMBACA. Retrieved from http://eprints.umpo.ac.id/6776/

Ismail Ibrahin, S. (2022). FUNGSI MEDIA MASSA BAGI MASYARAKAT DI DESA MOIBAKEN.

Kurniawan, A. (2021). HUKUM MEDIA MASSA. In N. I. Andri Kurniawan. Bandung: Widina Bhakti Persada Bandung.

Kusmayadi, I. (n.d.). Think Smart Bahasa Indonesia. PT Grafindo Media Pratama.

Mappanganro, J. (2020). Jurnalis : apa dan mengapa. Jariah Publishing Intermedia.

Nasrullah, R. (2017). Media Sosial Perspektif Komunikasi, Budaya, dan Sosioteknologi. In R. Nasrullah, Media Sosial Perspektif Komunikasi, Budaya, dan Sosioteknologi (pp. 33, 46). Bandung: Slmbiosa Rekatama Media.

Nuraeni, R. A. (2017). Jurnalistik Media. Yogyakarta: Deepublish.

Nyarwi Ahmad, P. F. (2022). Jurnalisme Digital. Nas Media Pustaka.

Pinem, J. B. (2021). S KEMAMPUAN SISWA MENENTUKAN 5W+1H DALAM TEKS BERITA KELAS V SD NEGERI 064020 MEDAN SUNGGAL TAHUN PELAJARAN 2020/2021. 12-13.

Priatna, M. R. (2023). Strategi Kreatif Konten Kreator dalam Memproduksi Video di Akun Youtube ANGR.

Reynaldhia, D. (2024). Peran Influencer Marketing di Instagram . Jejak Pustaka.

Ramdhan, S. M. Muhammad (n.d.). Metode Penelitian. Cipta Media Nusantara. Romli, A. S. (2018). Jurnalistik Online: Panduan Mengelola Media Online. Nuansa Cendikia.

Sidiq, A. a. (2017). Pemanfaatan Instagram sebagai Media Dakwah (Study Akun @Fuadbakh). 25.

Sumandra, H. (2020). Penerapan Rumus 5W+1H pada Penulisan Berita dalam Rubrik Kriminal di Media Portal Berita Merdeka.com Tahun 2029.

Sumargo, B. (2020). Teknik Sampling. UNJ PRESS.

Surveyor Indonesia. (2021). EMPOWERING GROWTH FOR SUSTAINABLE FUTURE. Surveyor Indonesia.

Sya'adah, S. N. (2023). Pemanfaatan Platform Instagram Reels Sebagai Media Kreatif dalam Penyebaran Berita Online: Studi pada Pemberitaan @Detikcom .

Syuhud, A. F. (2012). Dasar-dasar Jurnalistik: Cara Mudah Menulis, Membuat Buletin dan Mading.

Thaib, E. J. (2021). Problematika Dakwah di Media Sosial. In E. J. Thaib, Problematika Dakwah di Media Sosial (p. 8). Sumatra Barat: Insan Cendikia Mandiri.

Ummah, A. H. (2022). Manajemen Industri Media Massa. Syiah Kuala University Press.

Wahono, B. S. (2019). RAMBU-RAMBU JURNALISTIK (Bagaimana Menulis Berita yang Layak Baca). Guapedia.

Wardhani, P. A. (2013). KARAKTERISTIK ISI PRESS RELEASE PADA ORGANISASI PROFIT, NON PROFIT, DAN PEMERINTAHAN Analisis Isi Perbedaan Press Release Pada Website PT. Indosat, WWF Indonesia, dan Depkominfo. 3.

Published

2024-10-28

How to Cite

Vatmaya Mutiara, & Ade Haryani. (2024). Unsur 5W+1H Dalam Caption Konten Instagram Surveyor.Id . Jurnalistik Dan Media, 2(2), 69–75. https://doi.org/10.32722/jjm.v2i2.7158

Most read articles by the same author(s)