Aplikasi ‘MICE Indonesia’ Pada Smartphone Sebagai Alat Promosi MICE Indonesia Kepada Dunia

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Nur Fitri Azizah
Diana DC Hutagalung

Abstract

Abstract

Indonesia is currently focus in increasing the number of foreign tourists visiting the destination with leisure and business (MICE) purpose. Various ways have been done by Ministry of Tourism, one of them is made applications for mobile users. Applications that have been launched by Ministry of Tourism are 'Pesona Indonesia eBrochure', 'Wonderful Indonesia', and '100 You Must See in Indonesia' which all of that promote Indonesia's famous destination. The applications are quite effective in describing the wonderful things of Indonesian destinations, but has not been able to provide information related to the MICE industry. In this journal will be discussed about the important role of applications on the smartphone as a promotional tool, comparing the three types of applications that have been launched by the Ministry of Tourism of Indonesia, feature plan in 'MICE Indonesia' applications as a result of the development of the previous three applications. The aims of this journal are to describe the important role of mobile application as a promotional tool in the digital era, knowing the advantages and disadvantages of features in the application launched by the Ministry of Tourism, and to make feature design on 'MICE Indonesia' application as MICE promotion tool to the world. This research method is use case study by making comparison with previous product (applications). The results of this study is 'MICE Indonesia' application is an effective tool in presenting information related to MICE and able to encourage business actors to conduct their MICE activities in Indonesia.

Keyword: application, MICE, promotion, smartphone, kontribusi dan peran penting


Abstrak


Indonesia saat ini sedang berkonsentrasi penuh dalam meningkatkan angka kunjungan wisatawan mancanegara dengan tujuan leisure maupun bisnis (MICE). Berbagai cara dilakukan Kementerian Pariwisata salah satunya melakukan promosi destinasi melalui aplikasi di smartphone. Aplikasi yang telah diluncurkan Kementerian Pariwisata adalah ‘Pesona Indonesia eBrochure’, ‘Wonderful Indonesia’, dan ‘100 You Must See in Indonesia’ yang ketiganya mempromosikan destinasi andalan Indonesia. Aplikasi tersebut dinilai cukup efektif dalam mendeskripsikan pesona destinasi Indonesia, namun belum mampu memberikan informasi yang bersangkutan dengan bidang MICE. Pada jurnal ini akan dibahas mengenai peran penting aplikasi pada smartphone sebagai alat promosi, membandingkan ketiga jenis aplikasi yang telah diluncurkan oleh Kementerian Pariwisata Indonesia, serta membuat rancangan aplikasi ‘MICE Indonesia’ sebagai hasil pengembangan ketiga aplikasi sebelumnya. Tujuan yang akan dicapai adalah mengetahui peran penting penggunaan aplikasi pada smartphone sebagai alat promosi di era digital saat ini, mengetahui kekurangan serta kelebihan fitur-fitur dalam aplikasi yang diluncurkan Kementerian Pariwisata, dan membuat rancangan fitur pada aplikasi ‘MICE Indonesia’ sebagai alat promosi MICE kepada dunia. Metode penelitian ini adalah studi kasus yaitu dengan membuat perbandingan dengan produk sebelumnya. Adapun hasil penelitian ini adalah aplikasi ‘MICE Indonesia’ merupakan alat yang efektif dalam menyajikan informasi terkait MICE dan mampu mendorong pelaku bisnis dunia untuk melakukan kegiatan MICE nya di Indonesia.


Kata Kunci: aplikasi, MICE, promosi, smartphone., contribution and important role

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Azizah, N. F., & Hutagalung, D. D. (2018). Aplikasi ‘MICE Indonesia’ Pada Smartphone Sebagai Alat Promosi MICE Indonesia Kepada Dunia. Epigram, 15(1). https://doi.org/10.32722/epi.v15i1.1214

References

  1. Yudhianto. 2017. “132 Juta Pengguna Internet Indonesia, 40% Penggila Medsos” (https://www.detik.com diakses 21 Desember 2017).
  2. Internet World Stats. 2017. ”Top 20 Countries With the Highest Number of Internet Users” (http://www.internetworldstats.com diakses 21 Desember 2017).
  3. E-Marketer. 2017. ”eMarketer Updates Worldwide Internet and Mobile User Figures” (https://www.emarketer.com diakses 21 Desember 2017).
  4. Prodjo, Wahyu Adityo. 2017. ”Menpar Prediksi Target Kunjungan Wisman Tahun 2017 Tidak Tercapai” (http://www.travel.kompas.com diakses 22 Desember 2017).
  5. Weider, Karen. 2016. “Why do people use the internet?” (https://www.weiderweb.com diakses 22 Desember 2017).
  6. Jada, Ravi. 2017. ”Top 5 Advantages of Mobile Apps for Travel & Tourism Industry” (https://www.imobdevtech.com diakses 22 Desember 2017)