ANALISIS STABILITAS LERENG MENGGUNAKAN APLIKASI PLAXIS 8.2 DENGAN PERKUATAN DINDING PENAHAN TANAH

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Mohammad Edo Kusuma Adji
Putera Agung Maha Agung

Abstract

The high embankment is one of the most common problems in toll road construction projects. Embankment aims to equalize the ground elevation. Higher the embankment, the greater the load will be received by the subgrade. So, it is necessary to analyze the stability of the embankment to determine condition of stability and some important safety factor (SF) values. Slope stability planning was carried out using reinforced retaining wall with a height of 9,5 m and a width of 5,7 m. Soil foundation type was cohesive soil (clay) and the embankment soil type used non-cohesive soil (sandy). Several SF values are obtained by using Plaxis 8.2, such as: the safety factor (SF) of slope stability without and with reinforcements are 1,23 and 1,59, respectively; SF of shear stability is 2,24; SF of overturning stability of 2,1; and SF of bearing capacity is 3,36.


Keywords: Plaxis 8.2, Retaining Wall Stability, Slope Stability.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

References

  1. H. Hardiyatmo. 2010. Mekanika Tanah II, Edisi Kelima, Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
  2. I. &. P. D. Hamdhan. 2017, Analisis Stabilitas Lereng dalam Penanganan Longsoran di Jalan Tol Cipularang KM 91+200 dan KM 92+600 Menggunakan Metode Elemen Hingga (FEM), Rekayasa Hijau: Jurnal Teknologi Ramah Lingkungan, vol. 1, pp. 100-111.
  3. I. S. B. &. D. R. Prasetyo, 2017. Analisis Lereng Bertingkat Dengan Perkuatan Geotekstil Menggunakan Metode ELemen Hingga. E-Jurnal MATRIKS TEKNIK SIPIL, vol. 1, pp. 922- 926.
  4. D. D. Supit. 2019. Analisis Perhitungan Kestabilan Dinding Penahan Tanah Studi Kasus Proyek Interchange Manado. Jurnal Ilmiah Realtech, vol. 15, pp. 114-120.
  5. T. G. S. A. M. D. W. &. A. M. Putra, 2010. Analisis Stabilitas Lereng pada Badan Jalan dan Perencanaan Perkuatan DInding Penahan Tanah. Jurnal Ilmiah Teknik Sipil, vol. 14, pp. 36-42.
  6. M. &. M. K. Endayanti, 2019. Analisis Perkuatan Lereng Dengan Menggunakan Dinding Penahan Tanah Di Skyland Jayapura Selatan. Jurnal Ilmiah Teknik Sipil Edisi 8, vol. 1, pp. 22-35.
  7. H. Hardiyatmo, Mekanika Tanah I, Yogyakarta: Gadjah Mada University Press, 2003.
  8. N. &. A. Y. D. Ariyani, 2012. Analisis Stabilitas Dinding Penahan Tanah Dan Rembesan Pada Embung Babadan, Desa Girikerto, Kec. Tuki, Kab. Sleman, Yogayakarta. Majalah Ilmiah UKRIM Edisi 2, vol. 1, pp. 15-32.
  9. M. S. E. A. &. M. A. Zain, 2015. Analisis Stabilitas Lereng Embung Dengan Menggunakan Kombinasi Dinding Penahan Kantlever dan Geotekstil Dengan Bantuan Perangkat Lunak. Jurnal Mahasiswa Jurusan Teknik Sipil, vol. 1, p. 654.
  10. F. W. S. F. D. C. Enden Mina. 2019. Analisis Dinding Penahan Tanah Untuk Perkuatan Tebing Badan Jalan Suradita - Kranggan," Jurnal Fondasi, vol. 8, pp. 12-21, 2019. F. W. S. F. D. C. Enden Mina, "Analisis Dinding Penahan Tanah Untuk Perkuatan Tebing Badan Jalan Suradita - Kranggan," Jurnal Fondasi, vol. 8, pp. 12-21.
  11. S. 8460. 2017. Persyaratan Perancangan Geoteknik, Binamarga PU.
  12. Z. A. P. G. W. Setyanto. 2016. Analisis Stabilitas Lereng dan Penanganan Longsoran Menggunakan Metode Elemen Hingga Plaxis V8.2. Jurnal Rekayasa, vol. 20, pp. 119-138.
  13. R. Hidayat. 2018. Analisis Stabilitas Lereng Pada Longsor Desa Caok, Purworejo, Jawa Tengah. Jurnal Sumber Daya Air , vol. 14, pp. 63-74.
  14. Sosrodarsono, 2003. Hidrologi Untuk Pengairan, Jakarta: Pradnya Paramita.
  15. G. Meyerhof, 1956. Penetration Test and Bearing Capacity of Cohesi on Less Soil. Journal of the Soil Mechanics and Foundation Division, vol. 82, pp. 1-19.