ANALISIS KEKUATAN SUSPENSI PEGAS DAUN TRUK DENGAN METODE FINITE ELEMENT

DOI: https://doi.org/10.32722/pt.v14i3.768

Firmansyah Wahyu A.F.C, Seti Atmawan, Ery Muthoriq, Herman M.K.

Abstract


ABSTRACT

Leaf spring suspension is used on vehicles with a large payload capacity.The leaf springs provide reflections due to the load value received. It will experience the toughest conditions in the repeated compressive loads, so the potential to fail due to fatigue limit of the material through . With often hold large loads so broken on experience spring leaves.This study aims to determine how the modeling and the strength of the leaf spring suspension trucks using Finite Element Method. The first step begins with a rear axle load calculation ,then analyzed are static loads such as heavy vehicles . Then proceed with leaf spring suspension geometry modeling. After modeling the geometry, the next step is modeling the load and pedestal. Type pedestal modeling performed in this research is the foundation of the model using fixed pedestal and roller..From Finite Element Method is , it is known the power of truck leaf spring suspension.Maximum tension that occurs in the leaf spring suspension is 233 MPa. While the materials used have the yield strength of 1158 MPa. From these results it can be calculated that the resulting safety factor is 4,9.

Keyword:finite element method, leaf spring, yield strength, Solidworks, fixed and roller

ABSTRAK

Suspensi pegas daun digunakan pada kendaraan dengan kapasitas muatan yang besar .Pegas daun ini memberikan nilai pantulan akibat beban yang diterima,yang akan mengalami kondisi terberat dalam beban tekan yang berulang ulang ,sehingga berpotensi untuk gagal akibat lewat batas lelah materialnya.Seringnya menahan muatan yang besar maka pegas mengalami patah pada daunnya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui cara pemodelan dan kekuatan suspensi pegas daun kendaraan truk dengan menggunakan Finite Element Method. Langkah pertama dimulai dengan perhitungan beban axle belakang truk.Beban yang dianalisis adalah beban static berupa berat kendaraan dan muatan. Kemudian dilanjutkan dengan pemodelan geometri suspensi pegas daun. Setelah pemodelan geometri, langkah berikutnya adalah pemodelan beban dan tumpuan. Jenis pemodelan tumpuan yang dilakukan dalam penelitian ini adalah model tumpuan menggunakan tumpuan fix dan roller. Dari simulasi Solidworks yang sudah dilakukan, diketahui kekuatan suspensi pegas daun truk. Besar tegangan maksimum yang terjadi pada suspensi pegas daun adalah 233 MPa. Sedangkan material yang digunakan memilki yield strength 1158 MPa. Dari hasil tersebut dapat dihitung bahwa safety factor yang dihasilkan adalah 4,9.

Kata kunci: finite element method, suspensi pegas daun, yield strength, Solidworks, fix dan roller

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License