TRANSFOR MASI TENAGA PENGAJAR KE ARAH DOSEN BERSERTIFIKASI PENDIDIK: ANALISIS DESKRIPTIF DENGAN REGRESI LOGISTIK

DOI: https://doi.org/10.32722/acc.v5i2.1716

Ratiyah R

Sari


ABSTRACT    
Account Vol 5 No 2: Ratiyah
MASI TENAGA PENGAJAR KE ARAH DOSEN
BERSERTIFIKASI PENDIDIK: ANALISIS DESKRIPTIF
Data from LAKIP 2015-2016 indicates the decreasing number of lecturers receiving Educator Certification in
Kopertis III, 786 in 2015 and 650 lecturers in 2016, but this is not a guarantee of decreasing the ability and interest
of lecturers to take care of Academic Functional Position and Educator Certification. The quality of a lecturer
greatly affects the fluency of Teaching and Learning Activities in every university. Information on the
characteristics of Teachers in Kopertis III, as well as the relationship as well as the tendency between the
characteristics possessed by the decision to take care of the Academic Functional Position is expected to assist
DIKTI in formulating policies on lecturers. This research utilizes excess data of LAKIP data from Kopertis 3,
where data is analyzed to know the tendency of lecturers characteristic to interest in managing Academic
Functional Position and Educator Certification. Based on the results of descriptive analysis, it is known that at
this time the transformation of workers towards the certification of educators is running. This is indicated by an
increase in the number of lecturers who have Academic Functional Position. Nevertheless, the number of lecturers
taking the certification exam and the increasing difficulty of qualification of educator certification slightly
hindered the transformation process. Furthermore, logistic regression analysis shows that older lecturers have a
tendency to be reluctant to take care of Functional Positions and Educator Certification. Apparently, the economic
needs of married workers do not contribute significantly in their decision to take care of Academic Functional
Position and Educator Certification.

Keywords: lecturer, Academic Functional Position, Educator Certification, transformation.

ABSTRAK
DENGAN REGRESI LOGISTIK
 
                  Ratiyah.
Data LAKIP 2015-2016 menunjukkan menurunya jumlah dosen yang mendapatkan Sertifikasi Pendidik
di Kopertis III, yaitu 786 di tahun 2015 dan 650 dosen di tahun 2016, namun hal ini bukan merupakan
jaminan menurunya kemampuan dan minat dosen untuk mengurus Jabatan Fungsional Akademik dan
Sertifikasi Pendidik. Kualitas seorang Tenaga Pengajar sangat mempengaruhi kelancaran Kegiatan
Belajar Mengajar di setiap Perguruan Tinggi. Informasi mengenai karakteristik Tenaga Pengajar di
Kopertis III, serta hubungan sekaligus kecenderungan antara karakteristik yang dimiliki dengan
keputusannya untuk mengurus Jabatan Fungsional Akademik diharapkan dapat membantu DIKTI
dalam merumuskan kebijakan mengenai dosen. Penelitian ini memanfaatkan kelebihan data LAKIP dari
kopertis 3, dimana data dianalisis untuk mengetahui kecenderungan karakteristik dosen terhadap minat
mengurus Jabatan Fungsional Akademik dan Sertifikasi Pendidik. Berdasarkan hasil analisis deskriptif
diketahui bahwa pada saat ini transformasi tenaga pengajar ke arah dosen bersertifikasi pendidik tengah
berjalan. Ini ditunjukkan dengan peningkatan jumlah dosen yang memiliki Jabatan Fungsional Akademik.
Namun demikian, banyaknya jumlah dosen yang mengikuti ujian sertifikasi dan semakin sulitnya kualifikasi sertifikasi
pendidik sedikit menghambat proses transformasi tersebut. Lebih lanjut, analisis regresi logistik menunjukkan
bahwa dosen yang usianya lebih tua mempunyai kecenderungan untuk mengurus Jabatan Fungsional dan Sertifikasi
Pendidik.. Ternyata, kebutuhan ekonomi pekerja yang telah menikah tidak memberikan kontribusi yang
signifikan dalam keputusannya untuk mengurus Jabatan Fungsional Akademik dan Sertifikasi Pendidik.
Kata kunci: dosen, Jabatan Fungsional Akademik, Sertifikasi Pendidik, transformasi

Teks Lengkap:

PDF

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


##submission.copyrightStatement##